עורך דין סכסוכי שכנים

החיים בבניין משותף, או אפילו בבית פרטי בצמוד לשכנים, טומנים בחובם שלל יתרונות של קהילה וחברות, אך לצד זאת, גם פוטנציאל לסכסוכים ואי הסכמות. סכסוכים כאלה יכולים להיגרם משלל סיבות עקב החיים בסביבה משותפת, בין אם מדובר ברעשים בלתי סבירים, מטרדים הנובעים מחיות מחמד, הסגת גבול בשטח משותף או אי הסכמות בנוגע לניהול הבית – סכסוכי שכנים עלולים להפוך למטרד משמעותי ולפגוע באיכות החיים של הדיירים. 

מה אומר החוק?

   החוק בישראל מתייחס לסכסוכי שכנים במספר חוקים שונים, ביניהם:

  •  חוק המקרקעין, תשכ”ט-1969: חוק זה קובע הוראות בנוגע לזכויות וחובות של בעלי דירות בבניין משותף, וכן בנוגע לניהול הבית המשותף. סעיף 72 לחוק זה נותן סמכות למפקח על רישום המקרקעין לפתור סכסוכים בין דיירים בבית משותף.
  • חוק למניעת מפגעים, תשכ”א-1961: חוק זה נועד למנוע מפגעים סביבתיים, כגון רעש, ריחות לא נעימים ולכלוך. סעיף 2 לחוק זה אוסר על אדם לעשות דבר העלול להפריע או להטריד אדם אחר.
  • צו מניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תשנ”ג-1993: צו זה קובע הגדרות ורמות מותרות של רעש, וכן אוסר על אדם להשמיע רעש בלתי סביר בשעות הלילה.
  • חוק העונשין, תשל”ז-1977: חוק זה קובע עונשים על עבירות פליליות, כגון איומים, תקיפה והתפרעות. עבירות אלו יכולות להיות רלוונטיות גם במקרים של סכסוכי שכנים.

במקרים רבים, ניתן לפתור סכסוכי שכנים בדרכי שלום, לפני פנייה לגורמים משפטיים. פנייה ישירה לשכן תוך שמירה על אדיבות וכבוד הדדי, ותוך ניסיון להבין את עמדתו ולמצוא פתרון משותף, עשויה להוביל להסדר מקובל על שני הצדדים, בדרך שתחסוך לשני הצדדים הוצאה כספית גבוהה, זמן יקר, ורגשות שליליים מתמשכים בסביבת מגוריהם. 

למרות זאת, לא כל פנייה שכזאת תענה באופן שיביא לשביעות רצונם של שני הצדדים, ולעיתים אין ברירה אלא לפנות בדרכים המקובלות, לגורמים משפטיים שיכריעו בעניין וישיבו את הסדר על כנו. 

מתי כדאי לפנות לעורך דין?

במקרה וכל הניסיונות להביא לסיום הסכסוך נכשלו, או במידה ודייר מוצא עצמו באחד מהמצבים הבאים, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי, על מנת לטפל במטרד בצעדים המשפטיים הנכונים, לקצר את זמן ויעילות הטיפול בו, ולחסוך זמן וטעויות מיותרות. 

דוגמאות למקרים בהם עלול דייר להיתקל בהתנהגות המצריכה פנייה  לעורך דין מומחה לסכסוכי שכנים: 

  • הפרת חוק: במקרים בהם השכן מפר חוקים עירוניים או חוקים אחרים, עורך דין יוכל לסייע לכם להגיש תלונה רשמית ולמצות את זכויותיכם.
  • התנהגות עוינת ואלימה: אם שכן מפגין כלפיכם התנהגות עוינת, מאיימת או אלימה, פנייה לעורך דין תסייע לכם להגן על עצמכם ולנקוט בצעדים משפטיים ראויים.
  • פגיעה ברכוש: אם נגרם נזק לרכושכם כתוצאה מרשלנות או התנהגות זדונית של השכן, עורך דין יסייע לכם להגיש תביעה לפיצויים.
  • סכסוכים מורכבים: סכסוכים הנוגעים לשימוש בשטחים משותפים, תיקונים בבניין, חלוקת הוצאות וכדומה, עשויים להיות מורכבים ודורשים ידע משפטי מקצועי. במקרים אלו, פנייה לעורך דין תבטיח שתקבלו ייעוץ משפטי נכון ותוכלו להגן על זכויותיכם.

במידה והסכסוך מתקיים בבניין משותף, עומדת בפני הדיירים האופציה לפנות בתביעה גם למפקח על המקרקעין, ולא רק לבית המשפט. 

הגשת תביעה בגין סכסוך שכנים למפקח על המקרקעין

המפקח על המקרקעין הוא עובד מדינה הממונה על ידי שר המשפטים, ומופקד על אכיפת חוק המקרקעין, תשכ”ט-1969. במסגרת תפקידיו, המפקח מוסמך לדון ולתת החלטות בסכסוכים בין בעלי דירות בבית משותף, בנוגע לנושאים הבאים: מטרדים כגון – רעש, ריחות, לכלוך, חיות מחמד ועוד, שימוש לא ראוי בשטחים משותפים כגון- חניה, מעלית, גינה ועוד, אחריות בנוגע לביצוע תיקונים בבניין, חלוקת הוצאות ועוד, ובנושאים הקשורים לניהול הבית המשותף לרבות בחירת ועד בית, גביית דמי ועד ועוד. 

הפנייה למפקח אינה כרוכה בתשלום אגרה גבוהה, וההליך מתנהל באופן פשוט יחסית בהשוואה להליך בבית המשפט. המפקח בעל ידע וניסיון רב בתחום ומוסמך לקבל החלטות בעניין, וההליך נוטה להיות קצר יותר מהליכים דומים בבית המשפט. 

מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין לסכסוכי שכנים לפני הגשת התביעה למפקח, אשר יעזור לתובעים להבין טוב יותר את ההליך המשפטי, יעבור על תקינותה של התביעה המוגשת וינחה את התובעים בהקשר לזכויות והחובות שלהם, על מנת למנוע טעויות מיותרות. 

כיצד מתבצע הליך התביעה לבית המשפט?

הליך התביעה לבית המשפט מורכב יותר, ונועד לפתור סכסוכים בין בעלי דירות הגרים בשכנות בבתים פרטיים, ובסכסוכי שכנים מורכבים הקשורים גם לנזקים כלכליים או לפיצוי כספי גבוה. 

הליך זה מתחיל בהגשת כתב תביעה מפורט ותקין, הכולל את פרטי התובע והנתבע, תיאור העובדות המהוות את עילת התביעה ומה הפיצוי הנדרש. לאחר מכן, הנתבע יגיש כתב הגנה ובו יתייחס לטענות התובע ויציג את טענותיו. בהמשך יקבעו דיונים בפני שופט, בהם בית המשפט ינסה להגיע לפשרה בין הצדדים, דיונים היכולים לכלול דיוני הוכחות בהם הצדדים יציגו את ראיותיהם, חוות דעת מומחים אם נוגעות לעניין, וסיכומים. לאחר כל זאת, ייקבע פסק דין בנושא על ידי שופט, בו ייקבעו הזכויות והחובות של הצדדים.

כיצד עורך דין יכול לסייע?

הליך התביעה עלול להיות מורכב, להימשך זמן רב, ולדרוש מומחיות, מקצועיות וידע מקיף בנושאים שונים בהתאם לאופי הסכסוך. על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה של תביעה כזאת, לקצר את משך הטיפול בה, לחסוך זמן יקר וכסף  ולהחזיר את החיים למסלולם באופן היעיל ביותר, רצוי להשאיר את התביעה בידיו של עורך דין מומחה בתחום, שיוכל לספק מענה מקצועי בניהולה של התביעה מתחילתה ועד סופה, ללא טעויות מיותרות. 

עורך דין מומחה לסכסוכי שכנים ,לאחר למידת פרטי הסכסוך, יוכל לייעץ לתובעים משפטית  ולהסביר על פי החוק את הזכויות והחובות הספציפיות הנוגעות למקרה המתואר. הוא יטפל בפעולות כגון שליחת מכתבי התראה ואזהרה מפני נקיטת צעדים משפטיים, במידה והסכסוך לא ייפתר ויגיע לבית המשפט, הוא יוכל לייצג את התובעים בבית המשפט או בבית הדין לענייני מקרקעין, ואף יוכל לעזור להגיע להסדר מקובל עם השכן בהליכי גישור. 

מקרים נפוצים המגיעים לבית המשפט בגין סכסוכי שכנים

מטרדים

  • רעש: רעש בלתי סביר בשעות היום או הלילה, כגון נגינה, צעקות, עבודות שיפוץ ועוד.
  • לכלוך: לכלוך והזנחה בשטחים משותפים, כגון זבל, פסולת, חפצים פזורים ועוד.
  • חיות מחמד: הפרעה מצד חיות מחמד, כגון נביחות, נזק לרכוש, לכלוך ועוד.

שימוש בשטחים משותפים

  • חניה: חניה לא חוקית בשטח חניה משותף, חסימת מעבר, שימוש בחניית נכים ועוד.
  • מעלית: שימוש לא הוגן במעלית, כגון העברת חפצים גדולים, עיכובים ממושכים ועוד.
  • גינה: שימוש בלעדי בגינה משותפת, נטיעת צמחים ללא אישור, פגיעה בצמחים ועוד.

תיקונים בבניין

  • אחריות לביצוע תיקונים: מחלוקת בנוגע לאחריות לביצוע תיקונים בבניין, כגון נזילה מהגג, תקלות במעלית, בעיות אינסטלציה ועוד.
  • חלוקת הוצאות: מחלוקת בנוגע לחלוקת הוצאות תיקונים בבניין, חלוקת תשלום חשבונות חשמל ומים ועוד.

ניהול הבית המשותף

  • בחירת ועד בית: מחלוקת בנוגע לבחירת ועד בית, תפקוד הוועד, קבלת החלטות ועוד.
  • גביית דמי ועד: אי תשלום דמי ועד, מחלוקת בנוגע לגובה דמי הוועד ועוד.

מקרים נוספים נוגעים לפגיעה ברכוש כתוצאה מרשלנות או התנהגות זדונית של השכן, הטרדות אויומים, התנהגות עוינת או אלימה מצד שכנים, וסכסוכים נוספים שקושרים לדיני משפחה. 

לתשומת ליבכם

המידע המופיע באתר זה מיועד למטרות מידע כלליות בלבד ואין לראות בו כייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. התוכן של אתר זה עשוי שלא לשקף התפתחויות משפטיות עדכניות, פסקי דין או הסדרים. צפייה באתר זה או פנייה למשרדנו אינם מקימים יחסי עורך דין-לקוח. נא לא לשלוח לנו מידע סודי עד למועד שבו נוצרו יחסי עורך דין-לקוח. אנו ממליצים לפנות לייעוץ של יועצים משפטיים מוסמכים המורשים בתחום השיפוט שלך לגבי כל בעיה משפטית שתהיה לך.