עורך דין ליקויי בנייה

רכישת דירה חדשה הינו אירוע מרגש, אך מה קורה כאשר לאחר מסירת הדירה מידיי הקבלן, מתגלים בה ליקויים שלא צפיתם? במקרים רבים, לאחר ביצוע בדיקות, מתגלים ליקויים בבנייה אל מול תכנון הנכס, והטיפול בליקויים אלה הינו באחריות הקבלן על פי החוק.  בעוד שהליך תיקון הליקויים נשמע פשוט על פניו, במידה והקבלן אינו משתף פעולה עם הטיפול שבאחריותו, הנושא עלול להפוך לחוויה מתסכלת ומצריך הבנה מעמיקה בנושאים רבים כגון הנדסה ושמאות על מנת לקבל את שמגיע לכם בעת כניסתכם לדירה, או לחלופין לקבל פיצוי. 

הפיצוי בגין ליקויי בנייה יכול להיות משמעותי ולהגיע לסכומים גבוהים, במידה וההליך המשפטי מתבצע כראוי – לכן, רצוי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ליקויי הבנייה על מנת לנהל את האתגר בדרך הנכונה ביותר. 

מהם ליקויי בנייה ואיך מטפלים בהם?

ליקויי בנייה הם תקלות או פגמים בתהליך הבנייה או בתצורתה הסופית של הדירה, העשויים לפגום בערך הדירה, במראה שלה, בנוחות השימוש בה, ואף בביטחון הדיירים. הם יכולים להיות ליקויים אסתטיים כגון סדקים קטנים בקירות, או ליקויים תפקודיים בדירה המהווים סכנה בטיחותית, כגון כשל במערכת החשמל. לליקויי בנייה יש פוטנציאל להשפיע על מגוון רחב של נושאים מיכולת השימוש בנכס ועד לבטיחותו. 

בזמן תקופת הבדק ותקופת האחריות הקבועות בחוק, באחריות הקבלן לטפל ולתקן ליקויים אלה, בהתאם לתכנון המקורי, אך רוכשי דירות רבים נתקלים בבעיה אל מול קבלנים רבים אשר מסרבים לבצע את העבודה או לבצע אותה כראוי. 

במקרים רבים, על מנת לקבל את הזכויות המגיעות לרוכשי הדירה, יש להגיש תביעה משפטית כנגד הקבלן המבצע של העבודה, על מנת לכפות עליו את תיקון הליקויים או לקבל פיצוי כספי על הנזק שגרמו. 

על מנת להגיע למיצוי הזכויות של רוכשי הדירה, נדרשת הבנה מעמיקה ומקצועית במגוון רחב של נושאים, והיא יכולה להיות מורכבת ולהימשך זמן רב. 

מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בליקויי בנייה, כדי להימנע מכמה שיותר קשיים בדרך, ומטעויות אשר נובעות מחוסר ידע או ניסיון אשר עלולות להשפיע על תוצאות המשפט. 

כיצד מתבצע הליך התביעה?

הליך התביעה מתחיל בהגשת כתב תביעה לבית המשפט. כתב זה צריך לכלול – פירוט מדויק של הליקויים שנמצאו בדירה, תוך ציון מיקומם, תיאורם והשפעתם על תפקוד הדירה, תיאור הנזק שנגרם כתוצאה מהליקויים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה כלכלית ודרישה בכתב מהקבלן לתקן את הליקויים בתוך פרק זמן סביר. לכתב התביעה צריך לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים, כגון:  

  • חוזה מכר
  •  טופס מסירת הדירה
  • התכתבויות עם הקבלן
  • חוות דעת מקצועיות 
  • תמונות הממחישות את הליקויים.

לאחר הגשת כתב התביעה, יתנהל בבית המשפט דיון שבו ייבחנו טענות הצדדים וייקבע ההליך המשפטי.  ייתכן שבית המשפט יורה על ניהול הליך גישור או הליך אחר הנוגע לפתרון סכסוכים, במטרה להביא את הצדדים להסכמה מחוץ לבין כותלי בית המשפט.       

במידה והליך פתרון הסכסוכים לא הצליח, יתקיים דיון בבית המשפט שבו יישמעו טענות הצדדים. התובע יצטרך להוכיח את קיומם של הליקויים, את הנזק שנגרם לו כתוצאה מהם ואת אחריותו של הקבלן לתיקונם. בית המשפט יבחן את חוות הדעת המקצועיות שהוגשו על ידי הצדדים, ישמע את הטענות, וייתן את פסק הדין. 

פסק הדין יכול לחייב את הקבלן לתקן את הליקויים, לפצות את התובע בגין הנזק שנגרם לו או לשלב בין שתי האפשרויות. עם זאת, קיימת גם אופציה בה התביעה נגד הקבלן נדחית, במצב כזה, יתכן שהתובע יחויב לשלם הוצאות משפט, הכוללות את שכ”ט עורכי הדין של הקבלן. 

 

מדוע רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה לתחום ליקויי בנייה?

במידה ונתקלתם בקבלן אשר מתחמק מאחריותו בטיפול בליקויי בנייה, ובחרתם ללכת בדרך המשפטית, יש לזכור כי הגשת תביעה בגין ליקויי בנייה היא הליך מורכב, הן מבחינה טכנית והן מבחינה משפטית. אנשי מקצוע יוכלו לסייע לכם להוכיח את הקשר בין הליקויים לבין רשלנותו של הקבלן שביצע אותם. 

ניתן להגיש תביעה נגד הקבלן באופן עצמאי, אך המציאות מלמדת שייצוג משפטי מקצועי, מהווה גורם מכריע בהצלחת התביעה. ישנו ערך מוסף משמעותי לייצוג על ידי עורך דין המתמחה בליקויי בנייה, אשר יסייע בכל שלבי התהליך, החל מתיעוד הליקויים ועד לייצוג בבית המשפט. הוא יבטיח הבנה מעמיקה של החוק, הוכחת הקשר הסיבתי בין הליקויים לרשלנות הקבלן, המצריכה חוות דעת מומחים שתומכות בטענות התובע, כמו גם הפרכת הטענות של הקבלן הנתבע, והתמודדות מול מומחים מטעמו.  

הידע הנרחב של עורך דין בתחום יאפשר לו לבנות אסטרטגיה משפטית נכונה, ניהול משא ומתן יעיל, הימנעות מטעויות נפוצות וחסכון בזמן ובטרחה. ניהול שגוי של תביעה מסוג זה, עלול לעלות בהפסד של כספי פיצויים רבים. ניסיונו הרב של עורך דין מומחה לליקויי בנייה בניהול משא ומתן מול קבלנים וגורמים משפטיים אחרים יבטיח הגנה על זכויותיכם כמו גם את השגת הפיצוי המגיע לכם.

 

פיצויים אפשריים בתביעה נגד קבלן על ליקויי בנייה על פי חוק המכר (דירות), התשל”ג-1973

בישראל קיימת חקיקה רחבה המסדירה את זכויותיהם של רוכשי דירות, ביניהם חוק המכר (דירות), התשל”ג-1973. חוק זה, קובע מספר סוגי פיצויים אפשריים בתביעה נגד קבלן על ליקויי בנייה:

 

  1. 1. תיקון הליקויים – זכותו הבסיסית של הקונה היא לדרוש מהקבלן לתקן את כל הליקויים בדירה. חוק המכר (דירות) קובע תקופות אחריות שונות עבור סוגים שונים של ליקויים. לדוגמה, הקבלן אחראי לתיקון ליקויים בקונסטרוקציה של הדירה במשך 7 שנים ממועד מסירת הדירה, ואילו ליקויים באיטום הדירה יהיו באחריותו במשך 3 שנים.

 

  1. 2. פיצוי כספי – במקרים בהם הקבלן מסרב לתקן את הליקויים, או שהליקויים חמורים מכדי לתקנם, זכאי הקונה לפיצוי כספי. גובה הפיצוי נקבע על ידי בית המשפט בהתאם לחומרת הליקויים והנזק שנגרם לקונה.

 

  1. 3. פיצוי בגין ירידת ערך – במקרים בהם הליקויים גרמו לירידת ערך הדירה, זכאי הקונה לפיצוי נוסף בגין ירידת הערך. בית המשפט יבחן את שווי הדירה ללא הליקויים לעומת שוויה עם הליקויים, ויפסוק פיצוי בהתאם.

 

  1. 4. פיצוי בגין עוגמת נפש – במקרים בהם הליקויים גרמו לקונה עוגמת נפש משמעותית, הוא זכאי לפיצוי נוסף בגין עוגמת נפש. בית המשפט יבחן את נסיבות המקרה, חומרת הליקויים והשפעתם על חייו של הקונה, ויפסוק פיצוי בהתאם.

 

סיכויי ההצלחה ומשך התביעה

ישנם מספר גורמים היכולים להשפיע על סיכויי ההצלחה של התביעה, ביניהם- חומרת הליקויים (ככל שמידת חומרתו של הליקוי גבוהה יותר כך גדל הסיכוי שהתביעה תתקבל), הוכחת הנזק ( התובע צריך להוכיח קשר סיבתי בין הליקויים לבין הנזק שנגרם לו) חוות דעת מקצועיות אשר יתמכו בטענות התביעה, וכמובן, ייצוג משפטי מקצועי. 

משך הזמן של תביעה מסוג זה משתנה גם הוא בהתאם למספר גורמים, ביניהם – מורכבות התביעה (תביעות פשוטות עשויות לארוך מספר חודשים, בעוד שתביעות מורכבות יותר עשויות להימשך שנים), עומס בתי המשפט והמתנה לתחילתו ולמהלכו של המשפט, מידת שיתוף הפעולה בין הצדדים ורצונם להגיע להסדר. 

הזמן הממוצע למשפט עומד על בין שנה ל3 שנים, אך ישנן תביעות שעשויות לקחת זמן רב יותר. 

לתשומת ליבכם

המידע המופיע באתר זה מיועד למטרות מידע כלליות בלבד ואין לראות בו כייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. התוכן של אתר זה עשוי שלא לשקף התפתחויות משפטיות עדכניות, פסקי דין או הסדרים. צפייה באתר זה או פנייה למשרדנו אינם מקימים יחסי עורך דין-לקוח. נא לא לשלוח לנו מידע סודי עד למועד שבו נוצרו יחסי עורך דין-לקוח. אנו ממליצים לפנות לייעוץ של יועצים משפטיים מוסמכים המורשים בתחום השיפוט שלך לגבי כל בעיה משפטית שתהיה לך.